9 Kasım 2010 Salı

tek bir cümleden çıkanlar...

Elimde bir kitap var, Mahmut Şenol tarafından yazılmış.. Aslına bakılırsa bir yüksek lisans tezinin kitaplaştırılmış hali.. Her şeyin bir hali olduğu gibi, tezlerin de kitaplaştırılma halleri vardır ve genelde pek başarılı olamazlar, eğer çok ama çok iyi bir editörün dokunuşuna mahzar olmadılarsa..

Kitabın abc'sine giriş yapacak değilim, en azından şu an için.. 19. sayfadan aynen aktarıyorum;


"İyi patron iyi-ahlaklı ödeme yapan biridir ve ötekesinin cüzdanının efendisidir"* benzetmesiyle bireyi bireye bağlayan para ilişkisine yer verir. Ona göre, birey ancak yeni kapitalist toplumda iş, ödeme ve borçlanma ahlakıyla, kısacası piyasaya katılıp çalıştıkça vardır. Diğer deyişle, birey birey olarak varlığını hissedebilmek için çalışmalı, borçlanmalı, borcunu ödemeli, bunun için kazanmalıdır; kapitalist püriten ahlakın bireyden beklediği budur....

Diyorum ki, şöyle onlarca okuyanım olsaydı ve biz kitaptan almış olduğum bu kısa bölümü sindire sindire konuşup tartışsaydık, kötü mü olurdu?!!.. Kaderimiz bu mudur diye düşünüyorum ve cevapları duymayı istiyorum, buradayım beklerim efendim..

Not: Buradan Alim Şimşek efendiye sesleniyorum, "Soğuk Savaş ......" isimli tezinin basılmasını ve okumayı merak içinde bekliyorum ve senin tabirinle "hadi bakalım" diyorum..

* Mark Weber - Kapitalizmin Ruhu ve Protestan Ahlak- 1908..

Hiç yorum yok: